
Uenighet om ”Kaptein Sortebill”
Det er delte meninger blant litteraturkjennere om at Cappelen stopper det nye opplaget av ”Kaptein Sortebill” – fordi boka inneholder visa om Hottentotten Hoa.
Publisert
Avdelingsleder Toril Bang Lancelot ved barne- og ungdomsavdelingen ved Deichmanske bibliotek synes det er ille:
- Jeg må si det er nokså snodig at de kan gjøre det. Det blir en farlig sak om vi ikke lenger skal ha tilgang til noe som er en del av vår klassiske barnelitteratur.
Vurderer vesle Hoa
Det er "Visen om vesle Hoa" som nå skaper debatt. I går meldte Kulturnytt at Cappelen forlag stopper det nye opplaget av Thorbjørn Egners bok ”Kaptein Sortebill”.
De vil vurdere om visa om vesle Hoa og hottentottene skal fjernes fra den neste utgaven av den klassiske barneboka.
Ikke rasistisk
Filosof Øystein Sjåstad har skrevet bok om Egners forfatterskap. Han synes det er betenkelig hvis ord blir redigert bort for alltid.
- Det som den gang var velmenende og forut for en allmenn bevissthet, fungerer i dag som litt nedlatende. Men dette er slett ikke rasistisk ment, det er heller stikk motsatt, sier han, og legger til:
- Uansett så må vi lære oss å leve med en del tekster som rett og slett ikke holder politisk mål, i hvert fall når de inngår i et større forfatterskap.
- Fornuftig avgjørelse
Diskusjonen i Cappelen kommer etter at det ble kjent at NRKs Barnetimen for de minste har forandret Pippis far fra ”negerkonge” til ”sydhavskonge” i sine opplesninger. Men ikke alle mener det er feil å forandre på ord og sanger som er problematiske i dag.
Litteraturviter og barnebokanmelder i Dagsavisen, Nina Med, synes Cappelen har gjort det riktige.
- Jeg mener det står veldig respekt av å kunne ta en sånn avgjørelsen. Det viser at de skjønner hvilket ansvar de har. Jeg tror at når det gjelder ”Visa om vesle Hoa” er det vanskelig å bytte ut ”hottentott” med et annet egnet ord. Men at Cappelen velger å stoppe dette for å ta en ekstra vurdering synes jeg høres veldig fornuftig.
"Meine Mama ist ein Engelund mein Papa ist ein Negerkönig.
Es gibt wahrhaftig nicht viele Kinder,
die so feine Eltern haben!",
pflegte Pippi sehr stolz zu sagen.

Det er ikke alle barn forunt å ha en far som er negerkonge.
Hva er det vi driver og tuller med nå igjen?
Når ble det rasistisk å bruke betegnelsen neger? Eller hottentot?
Det kan umulig være rasistisk å bruke ordet neger - da dette tradisjonelt er betegnelsen på en gruppe mørkhudede mennesker av afrikansk opprinnelse.
Når det gjelder ordet hottentot har det en helt annen opprinnelse – som ikke er like uproblematisk, og som har en mer rasistisk farge.
Origin of the Hottentot Name————————————————————————-
The group commonly referred to as " Hottentots" were a tribal group that resided in Southern Africa, near the Cape of Good Hope and Namibia. The name "Hottentots" was given to them by Dutch Settlers who made contact with them in the 17th century. The name could be derived from the Dutch word for "stammerer" or "stutterer", a description they would apply to the unusual language of click sounds that the Hottentots spoke. It also could have been adapted from a word they often used in tribal songs "hautitou", that sounds similar to "hottentot". The Hottentots did not call themselves by this name, but rather were named the "Khoikhoi", meaning "men of men", or "a pure race". The word "hottentot"’ was extended to be a descriptive term, defined by the Shorter Oxford Dictionary as "one of inferior culture and intellect."
Et annet forhold når det gjelder menneskeraser er at det fins ingen generelt akseptert inndeling. Tradisjonelt har det vært vanlig å bruke to hovedtyper: Den kaukasoide, den mongoloide og den negroide. Mens man i de senere år har gått tilbake til en inndeling i flere hovedtyper. Noen og tretti raser, som kan inndeles videre i mikrotyper.
————-
Wikipedia:
Menneskerase
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi


Ingen kommentarer In " Zardo: – NEGERKONGER OG HOTTENTOTER. Ny idiotdebatt? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
desember 8th 2006 at 5:53 pm
Er det å referere til negre og hottentoter rasistisk – eller odiøst?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 6:08 pm
Hola, Zardo.
Jeg ser ikke helt rasismen i dette.
Men så er jeg jo bare en gammel elefant også.
Man må ikke forvente for mye.
Torbjørn Egner skrev bra.
Veldig bra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 9th 2006 at 7:51 am
Jeg forsto det slik i media at Cappelen ønsket en generell debatt rundt dette.
Jeg ser heller ikke helt det store rasistiske elementet her.
Det kan da ikke være noen grunn til ikke å kalle noen neger.
Ikke minst siden disse selv går rundt og kaller hverandre “nigger”.
Når det gjelder hottentot er forholdet litt anderledes. I alle fall historisk – men den negative valøren har mistet sin betydning i dag.
Sånn sett var ordet hottentot muligens mere odiøst på den tiden Torbjørn Egner skrev om lille Moa.
Han var en genial forfatter – og jeg vil synes det er trist om det blir vedtatt å sensurere disse barnebøkene.
Jeg synes det må være en grense for hvor mye vi skal synes synd på, stakkarsliggjøre og ta hensyn til enkelte grupper mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 11th 2006 at 5:37 pm
#3:
Ironisk nok var jo denne visa dypt nede i skyggenes dal, før noen laget en “sak” ut av det.
Nå skal du se at lille Hoa vil danse forann leirbålet som aldri før i halv-rasistiske bygderevyer.
Man kan jo grine, men jeg velger å le.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 11th 2006 at 6:47 pm
Man skal ikke se bort fra at brune kan komme på å synge denne sangen rundt leirbålet – der de klinker sine flasker og skråler av sin hals.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2006 at 4:15 pm
#5:
Gjerne med 2-liters ølkrus i neven og Kaiser-Wilhelm-pigghjelm på hodet.
Hva trenger vi egentlig hottentotter til?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 12th 2006 at 6:07 pm
…en godt grillet knakkwurst å bite i…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2006 at 5:44 pm
Olè.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2006 at 12:50 am
Schkåååååål….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2006 at 12:55 am
Jeg trodde vel egentlig litterære verker som Pippi Langstrømpe var beskyttet av opphavsrett og at de ikke uten videre kan forandres?
Men nå har visst forfatteren gitt sin tilslutning, så da passeerer det vel…
Men helt enig med deg. En fullstendig idiotisk debatt uten mål og mening.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2006 at 12:57 am
Jeg synes nå tekstene skal få stå slik forfatterne skrev dem.
Mistenker verken Thorbjørn Egner eller Astrid Lindgren for rasisme.
Tekstene gir uttrykk for den tid de var skrevet i, og ord blir det _vi_ legger i dem.
Barn er ikke så dumme som voksne av og til tror.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2006 at 1:04 am
#10 ARGUS37
Teksten er vel beskyttet -f i alle fall så lenge den ikke bryter norsk lov.
Om forfatterens familie har gitt grønt lys er det vel greit – men det var vel forventet at de støtter den opprinnelige teksten.
En annen ting er at Cappelen ønsket en prinsippell debatt reundt temaet.
De er vel også redde for ikke å såre enkelte grupper.
Men håper de har fått det svaret de trenger – om at det hele egentlig er ganske tøvete.
Det er jo heller ikke verdens største sak i disse ulvetider
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2006 at 1:13 am
#11 Starlett
Jeg synes nå tekstene skal få stå slik forfatterne skrev dem.
Mistenker verken Thorbjørn Egner eller Astrid Lindgren for rasisme.
Tekstene gir uttrykk for den tid de var skrevet i, og ord blir det _vi_ legger i dem.
Barn er ikke så dumme som voksne av og til tror.
——————-
-
Jeg må bare si meg enig her.
En ting er å beskytte enkelte grupper som kunne føle seg støtt – en annen ting er å overbeskytte.
Det er heller ingen som har uttrykt ønske om beskyttelse – eller at de føler seg krenket. Så vidt jeg vet.
At negrene selv går rundt og kaller hverandre “nigger” er vel en litt annen diskusjon. (?)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2006 at 3:50 pm
#13:
FYYYY, slem Zardo. Veldig slem.
Man skal ikke si “neger” nå lenger.
Ikke engang om “n-ordet” er kongelig og Pippi`s pappa.
Vi blåser sint i snabelen, nå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2006 at 10:56 pm
Neger må da gå an.
Hva i all verden er galt i å være neger?
Det er værre med å bruke ordet “nigger” – som jo er et skjellsord.
Nå hører jeg at Torbjørn Egner’s familie har gått med på å fjerne sangen om lille Moa Hottentott fra fremtidige utgivelser.
Egentlig litt synd at de finner det nødvendig å gjøre det – selv om betegnelsen hottentott opprinnelig nok var ment rasistisk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2006 at 7:25 pm
Min kommentar til sensur:
http://www.vgb.no/411...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2006 at 7:32 pm
Dessuten er sangen om lille Hoa fin og morsom.
Ungene liker å synge den, og de identifiserer seg jo med Hoa!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2006 at 8:49 pm
#16 manavy
Lest og kommentert.

Du er en flink ordsmed.
…men det var synd med lille Hoa..som ble til bare en a – og knapt nok det…:(
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 15th 2006 at 8:52 pm
#17
Ja, for han er jo bare en liten hottentott……ikke noe mer enn det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2006 at 3:49 pm
Juhu, Zardo.
Personlig betyr ikke “N-ordet” noe negativt for meg, og jeg synes vel også det BURDE gå ann å bruke.
Men jeg registrerer bare at endel tolker det annerledes, og siden jeg ikke tar hele greia særlig alvorlig bare unngår jeg ordet.
Å unngå ordet, må ikke forveksles med å unngå menneskene.
Men:
Faren med å komplisère alt mulig er faktisk nettopp rasisme.
D.v.s. noe jeg kaller rasisme-light, eller halv-rasisme.
Vi mennesker unngår ubehag, arbeid og ting som virker vanskelig.
Dersom det blir for mye “tabuer” og sære greier man må holde styr på for å omgås noen, eller ha noen ansatt i bedriften sin – Ja da er det minst “slit” å bare unngå “problemet”. Som for mange blir synonymt med å unngå “de nye”.
Jeg har jobbet mye i flerkulturelle miljøer, og “innvandrere” er ikke porselèn, som må dilles med.
Dette inntrykket er det andre enn innvandrerne selv som har skapt.
Og ironisk nok er vrengebildet skapt for å HJELPE “de nye”.
Ikke mye til hjelp, synes nå jeg. Men gamle elefanter blir vel ikke brukt som ekspertise i innvandrerpolitikken.
Gamle elefanter går bare og gjør jobben sin, og fnyser iblandt irritert i snabelen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2006 at 4:32 pm
Da jeg utlyste skuddpremie på en av nabolagets negre ble jeg ilagt en bot pålydende kr.2000.Fyren hadde over lengre tid vært en pest og en plage og jeg tenkte at nå var det på tide å få gjort noe med saken.
Ettersom det befinner seg et ganske romslig asylmottak i nabolaget mitt har jeg også stått bak arrangementer som Negersprinten og Innvandrernes Mediedag.Til tross for utallige annonser i lokalavisen og løpesedler var oppmøtet ekstremt dårlig.
Hva skal man så gjøre når man personlig her startet slike tiltak og responsen fra disse pøbelaktige dagdriverne er så svak?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2006 at 11:26 pm
# 20 ElGringo
Jeg er helt enig.
Det er et paradoks at vi skal være så snille og hjelpe at vi dermed synes så synd på folk at det virker mot sin hensikt.
Jeg bruker selvfølgelig heller ikke n-ordet – bortsett fra slik jeg har brukt det her, for å forklare og beskrive.
Selv om jeg aldri ville finne på å bruke dette ordet rasistisk eller i dagligtale, unngår jeg det fordi DET har en historisk negativ betydning.
Ordet neger mener jeg er en betegnelse på sorte afrikanere generelt.
Om vi bevisst unngår å bruke ordet kan det virke som det skulle være noe suspekt og dårlig med å være neger – noe jeg synes blir helt feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 17th 2006 at 11:32 pm
#21 twix
Siden du kommenterer uten nick – og at jeg ikke vet om du er ironisk eller er helt alvorlig i det du forteller, velger jeg ikke å kommentere ytterligere.
Uansett – det du skriver henger ikke på greip etter mine begreper – og jeg håper du er klar over at det er både ulovlig og umoralsk forkastelig å skyte folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 20th 2006 at 3:10 pm
#23:
Ironi er populært i disse Borat-tider.
La tvilen komme tiltalte til gode…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 12:32 pm
#24
Vet ikke om jeg er like grei som deg.
Jeg skulle gjerne frikjent fyren om det ikke var det at han faktisk fikk en bot av politiet, for å utstede skuddpremie på en neger.
En annen ting er at om en faktisk fjerner en neger fra et litterært verk skjer det ingen ting – bortsett fra protester.
Mens om man TRUER med å fjerne en neger fra jordens overflate blir man ilagt en bot på 2000 kroner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 1:02 pm
Pippi sin far var negerkonge.
Det blir feil å kalle han noe annet.
Det er tragisk at de skal øddelegge
Torbjørn Egner sine mesterverk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 4:09 pm
I fantasiens verden kan selv en svensk skjeggete brumlebamse være negerkonge.
De som ikke har forstått dette har et alvorlig hull i sin utvikling og oppvekst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 4:43 pm
Dette er en debatt som bærer preg av at noen har blitt i overkant politisk korrekte. Om man bruker ord som hottentot og neger i utrengsmål får så være, men for ta ordet neger så betyr det jo, mørk eller sort. Vanskeligere er det ikke.
Personlig har jeg aldri vært utsatt for diskriminiering av noe slag; det er vel ikke så vanlig når man er hvit middelklasse europeer. Men poenget er at det skifter så fort hva som er rasistisk og nedvurderende at jeg blir litt sliten av det og det er alltid noen som skal være “best i klassen” når det gjelder å være i forkant, for å si det sånn.
Jeg sier svart om mennesker av såkalt afrikansk opprinnelse og jeg omtaler kinesere og vietnamesere som asiater.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 3:37 pm
En liten digresjon i N-Debatten:
Vi kunne jo bare kalt N`ene for Afrikanere.
Bortsett ifra i US and A der vi kunne brukt det allerede innarbeidede utrykket Afro-Amerikaner.
De Hvite i Afrika kan vi kalle Afro-Gringo`s.
Og Boere er Boere. Noe for seg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:04 pm
#28 maritnathalie
Forlagssjef, redaktør eller hva han er, i Cappelen forsto overhodet ikke begrepet politisk korrekthet.
Det er rett og slett umulig å bli fornermet over å bli kalt neger=sort – like lite som det er fornermende å bli kalt europeer, kaukasisk eller hvilke ord som knyttes til det å være hvit.
Om noen blir såre over dette mener jeg det er disse personenes eget problem.
Det er heller ikke noe skjellsord å bli kalt arisk – selv om ordet har en odiøs historisk betydning.
På den andre siden kan nok det å kalle seg arier være et tegn på at en har brune sympatier.
Det er vel i det store og hele konteksten ord og uttrykk blir satt i som betemmer om de er rasistiske eller ikke.
Jeg har aldri oppfattet at ordet hottentott har blitt brukt rasistisk.
Det er vel et ord som knapt nok er i bruk i det hele tatt.
Nå kan det i værste fall hende at noen adopterer det som sådan.
Jeg synes hele denne saken er et slag uttrykk for hysteri.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2006 at 4:09 pm
#29 ElGringo
Hallo din Euro-gringo!
“Vi kunne jo bare kalt N`ene for Afrikanere.
Bortsett ifra i US and A der vi kunne brukt det allerede innarbeidede utrykket Afro-Amerikaner.
De Hvite i Afrika kan vi kalle Afro-Gringo`s.
Og Boere er Boere. Noe for seg selv.”
….godt forslag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2006 at 3:00 pm
Det er jo heller ikke noe galt med visa.
Halv-rasismen ifra bygde-revyene slår vel først inn når middelaldrende hvite menn med mage, innsmurt i skosverte, står på scenen med en ring i nesen på størrelse med ett armbånd (my prescious) – og med gipsavstøpning av ett menneskes lårbein i håret.
SLIK har INGEN Hottentott sett ut…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2006 at 3:01 pm
Og ellers er jo Akademikere noen rare dyr.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2006 at 9:02 pm
# 32 -33 ElGringo
I visa blir ikke negere fremstilt på noen rasistisk, ufordelaktig eller nedverdigende måte.
Det er bare et ordspill om en modig liten hottentott som heter Hoa.
Solidaritet med Hoa!
Sett i gang folkebevegelsen for å få hottentotten Hoa tilbake i blant oss.
Ja til et fargerikt fellesskap!
Nei til rasisme!
Utstøtelsen av Hoa må da være en slags form for rasisme!?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 29th 2006 at 9:07 pm
Solidaritet med Hoa!
http://ksmoa.spaces.l...
Folkebevegelsen for solidaritet med hottentotten Hoa.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 25th 2007 at 6:04 pm
Sjalle får være Sjalle. Jeg legger nå inn noen Linker likevel jeg.
Vi Sosialister blir nå kalt snyltere uansett hva vi gjør.
Så Whatta Hell…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 27th 2007 at 6:36 pm
Tar pause i spammingen for kvelden.
Skål!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 28th 2007 at 8:24 am
#36 ElGringo
Sjalle setter sikkert pris på at han får være Sjalle – men hvorfor skulle han egentlig ikke få være det?
Det er nok mer enn Linkene jeg ikke har fått med meg – hvilke linker, El?
(Har da svart på denne kommentaren før – vet ikke hvor den ble av.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 28th 2007 at 8:25 am
#37
Hvil i fred ElGringo!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 28th 2007 at 5:07 pm
Juhu igjen. Still alive and kicking.
Forresten heter det visst trackbacks.
(Er jo en data-dinosaur).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 28th 2007 at 10:34 pm
#40
Trackbabacks hadde vi ikke i Gondwanaland, bare dino-tracks – but no going back…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 4th 2007 at 3:56 pm
Ny versjon av Hoa:
http://www.vgb.no/100...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 4th 2007 at 9:56 pm
# 42
Den var kjempebra – takk for at du gjorde meg oppmerksom på den ElGringo.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 10:07 am
Rasedebatten går og går og går og går og går.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 15th 2008 at 4:52 pm
> Tante Sofie … er faktisk en udetonert
> sexbombe. Når hun har fått ferten av
> mannfolk, etter at hun er røvet, så gir hun > seg ikke, men greier å kapre Kasper til
> slutt.
Hvorfor mener du tante Sofie stoppet der? ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2008 at 9:41 pm
- Fordi hun egentlig er frigid?
- Fordi Kasper ikke får det til?
- Fordi det er en historie beregnet for barn?
…..beats me…:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 6th 2008 at 12:09 pm
Hallo i luken? Hvordan kan dere sitte å si at ingen blir fornærmet av å bli kalt neger? Det er helt utrolig. JEG ville blitt fornærmet av å bli kalt neger, og det blir mange andre som er mørk i huden. Se bare på African Youth In Norway, som er en organinsasjon for alle norske ungdommer med røtter i Afrika. De, og resten av det norske samfunnet har gått bort i fra “neger”-begrepet for lenge siden! Det er riktig at “neger” bare betyr “svart”, men hvorfor sier vi ikke bare svart da? Hvorfor bruker vi et gammelt spansk ord som stammer fra slavetiden? Og de fleste kjenner vel til hvilken posisjon spanjolene hadde i denne tiden. Jo, slavehandlere. Så hvorfor folk blir støtt av å bli kalt noe som minner dem om å bli sett ned på, og bli nedverdiget er liksom så underlig? Kom igjen!
Flere av dere sier at “neger” er greit, mens “nigger” blir rasistisk. I de færreste land i Europa er “neger” akseptabelt, men blir koblet med nynazisme og rasisme. Prøv å kall en svart mann “negro” i USA, det går ikke. Og argumentet med at svarte kaller hverandre “nigger” hele tiden rettferdiggjør at vi kan kalle dem “negre” for det er liksom “ikke like gale”? Da skjønner vi lite av hvordan det faktisk er.
Om en person er overvektig og blir kalt feit av en slank person oppfattes det negativt av den overvektige. Blir personen derimot kalt feit av en annen overvektig går det an å le av det. Man ufarliggjør det hele. Sånn er det også med “nigger” i USA. Grunnen til at så mange fremdeles bruker ordet “neger” i Norge er at landets store majoritet er hvite mennesker som tar lite hensyn til, og snakker lite med dem debatten faktisk gjelder.
Norge ligger bak, men det håper jeg vi vil ta igjen snart. Jeg vil oppfordre de som leser dette til å ikke fortsette å bruke begreper som er utdatert.
Hilsen halvt vestlending halvt amerikaner
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2008 at 2:04 pm
Ingen blir fornærmet over å bli kalt neger.
Ta heller ordet “tilbake”, og vær stolt over det – å være neger.Det er det jo all grunn til – ikke minst i dagens Amerika, med ny farget president.
Styrk heller selvfølelsen, i stedet for denne evinnelige sytingen og stakkarsliggjøringen av deres egen rase.
For meg blir det nesten som ekstreme feminister som går i fistel hver gang de ser store posters med lettkledde damer i bare undertøyet – altså undertøyreklame.
I stedet for å si; ‘å så flott’ altså en positiv reaksjon på noe vakkert og estetisk – i stedet for kun å fokusere på kommeriell utnytting av kvinnekroppen, og lage noe “stygt” ut av det – om du skjønner sammenligningen, og synes at den er relevant.
(Det kunne selvfølgelig ha dreid seg om en mannlig modell – men vi menn lider generelt ikke av kvinnelig misunnelse, og gidder ikke fly rundt og oie oss over slike ting.)
Jeg vet selvfølgelig at de amerikanerne med afrikansk opprinnelse som ble tatt som slaver har en ganske grusom og traumatisk historie.
Men hvorfor ikke heller prøve å legge dette bak seg, i stedet for å “terpe” på “historien” – selv om jeg også er klar over at rasismen ikke er utryddet?
Hvor ble det av ‘black is beautiful’?
En annen ting; om de sorte selv “gjør hevd” på n-ordene, hvordan kan da rasister bruke dem som skjellsord?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
2 Tilbakeping & Tilbakesporing