
Plager mørketiden oss – og i såfall på hvilken måte?
Det er vel et faktum at den mørke og kalde tiden på året kan være den tyngste for ganske mange av oss.
Kulda kan være plagsom for alle som sliter med reumatiske lidelser og forskjellige sykdommer i muskler og ledd.
En annen ting er at sollyset blir mer fraværende - alt ettersom hvor i landet vi bor. Ikke alle blir påvirket – noen kan bli lettere plaget, mens andre kan regelrett gå inn i en depressiv tilstand. Og det virker som det er værst for de som bor lengst nord, der sollyset nesten er fraværende. For det er ingen tvil om at vinterdepresjoner har med fravær av sollys å gjøre.
Vanlige symptomer.
- Tretthet og økt søvnbehov.
- Energiløs.
- Økt matlyst – særlig på søtsaker.
- Følelse av utilpasshet og depressive tanker.
- Liten lyst til sosial kontakt.
En måte å dempe symptomene på vinterdepresjon på er Lysbehandling. Det kan ha svært god effekt etter et par uker, uten tilbakefall.
Dette har det vært forsket på – og kan leses om her:
http://www.sv.uit.no/seksjon/psyk/LYSBEHANDLING.htm
NOEN SOM KJENNER IGJEN DETTE – ELLER ER PLAGET AV DET?

ELLER – ER DETTE BARE EN MOTESYKDOM
Enkelte leger mener dette bare er en stor bløff, skapt på 80-tallet av et amerikansk forsker-team på jakt etter et akademisk rykte. Det hevdes videre at vinterdepresjonen er en kunstig diagnose, som i hovedsak er hverdagslige problemer – og at legestand, forskere og media er de som må ta mye av skylden for at enkeltlidelser sammenfattes og diagnostiseres som en sykdom. En motesykdom.
Les videre om dette her:
http://www.media.uio.no/studier/nettavis2003/na07/vinterdepresjon2.html
- og diskuter!


36 kommentarer In " Zardo: – Vinterdepresjon: En reell lidelse eller motesykdom? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 28th 2006 at 3:41 am
Jeg må vel innrømme at jeg er plaget gjennom de mørke høstdager. Når snøen kommer så ser jeg litt “lysere” dagene. Har et stort behov for mye lys og søker meg derfor til enkle nødløsninger som litt solarium og legger alle mine ferier til vinterhalvåret og reiser til varmere og lysere strøk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 3:49 am
Når kuldetida og mørket setter inn blir vi nok litt mer “dystre” og preget av denne årstiden.
Det er jo ikke noen sykdom – men det virker som enkelte kan ha til dels store plager i den årstiden der det er kalt og veldig lite sollys.
Alikevel mener enkelte leger at dette kanskje er noe som blir “hauset opp” mer enn det som faktisk ikke er mer enn alminnelige dagligdagse plager – og blir kalt en motesykdom.
Og hvilke rolle har pressen i sin formidling av disse plagene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 11:51 am
Det er vist i en undersøkelse at pressen -kanskje ubevisst – skriver flere artikler om sørgelige og triste ting i den mørke årstiden.
Ved å bruke utvalgte søkeord ble det funnet ut, i en uformell undersøkelse, at Aftenposten og Dagbladet, en uke i henholdsvis januar og juli 1996 og i 2002, at det ble skrevet dobbelt så mange artikler om selvmord i Januar enn i Juli.
Mens det i Juli var størst treffprosent på artikler om glede og vær.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 12:02 pm
Jeg synes faktisk det blir værre til endre man blir…. Sliter i mørketiden og gleder meg til å komme så langt at solen snur for da blir det jo lysere for hver dag….
Jeg er vel flink til å bruke farger og gjøre det koselig rundt meg spesielt dem mørke mnd… Kjøper ofte blomster å egentlig er det godt å slumre under teppet å vite at en ikke skulle gjort det å det ute….. slik som naturen en hvile tid før vi blomstrer opp igjen!
Fin dag til deg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 12:08 pm
Jeg vet hva det vil si å være alvorlig deprimert.
http://www.vgb.no/133...
Nå er det heldigvis 6 år siden, bank i bordet, og jeg nyter hver dag…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 12:11 pm
#4 Minimor
Jeg synes kulda blir værre med åra – men mørketida gjør meg ikke så mye med meg egentlig. I hvertfall ikke mentalt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 12:14 pm
#5 LarienCarnesir
Alvorlige depresjoner er ikke noe hyggelig å slite med – det har jeg sett – og det er jo flott at du har kommet over det.
Men dette var vel ikke noe som primært var knyttet til vinteren – eller ble det værre da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 12:17 pm
Jeg har slitt med helårs depresjoner og ble helt klart verre under mørketiden.
Men der jeg bodde da så var det jo mørkt, ikke sånn som på østlandet og andre steder sør for polarsirkelen hvor man kan se solgløtt innimellom. Nei der var det mørkt HELE dagen, vel en time el to med litt skumring da…
Vet ikke hva det er med mørket som har sånn innvirkning på oss mennesker, men helt klart har det noe påvirkning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 12:36 pm
#8 Mina
Jeg har opplevd mørketiden i NOrd-Norge og kan forstå at folk kan gå litt “bananas” av å leve i dette forvirrende mørke, der man ikke alltid er helt sikker på om det er morgen eller kveld når man våkner. Og omvendt, lysmessig, om sommeren.
En helårs-depresjon er ikke en genuin vinterdepresjon – men det er kanskje ikke rart at den kan oppleves tyngre om vinteren.
Når man er i en depresjon er vel ting litt tunge og triste – og det er vel slik mørketiden er også, eller i hvertfall det vi assosierer med den.
Jeg tror personlig at de elektromagnetiske strålene vi får inn gjennom sollyset kan påvirke oss biologisk. På en eller annen måte – og at noen er mer var for variasjonene som oppstår mellom årstidene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 12:55 pm
Er det noen som kan si de er plaget av en genuin vinterdepresjon? Altså som er kun knyttet til mørketiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 1:55 pm
Interessant innlegg, Zardo. Jeg har bodd to år i Finnmark i min ungdom, har bodd mange år på mer sydlige breddegrader og bor nå i Bodø, så jeg har jo et visst sammenligningsgrunnlag.
I #18 spør du om genuin vinterdepresjon. Jeg for min del har ikke hatt depresjon slik at man kan karakterisere det som en sykdom, men jeg merker at jeg trenger mer søvn i mørketiden, blir lettere forkjølt, og, ikke minst: At det er lett å få kluss med døgnrytmen.
Det er stor forskjell på mørketiden i Finnmark og i Nordland, og i Finnmark er det jo mørkt hele døgnet. Da er det lett å gjøre natt til dag og dag til natt, og det kan jo gjøre det vanskelig når man har et yrke der man må stå opp forholdsvis tidlig. Jeg har visse B-mennesketendenser, og synes det er tyngre å komme meg opp i rett tid i mørketida enn ellers i året.
OG: Jeg kjenner mennesker sørfra som ikke har holdt ut mørketiden i nord, blitt genuint deprimerte og derfor vært nødt til å flytte. Ikke veldig mange, men noen.
Så er det jo mange mennesker som ikke tåler kulde så godt, f.eks lungepasienter og hjertepasienter, og de færreste mennesker setter vel pris på å måtte drive daglig snømåking når snøen laver ned. Jeg ha visse ryggproblemer som blusser opp med jevne mellomrom, og de forverres når det er kaldt og nordavinden uler.
De siste eksemplene er litt på siden av ditt spørsmål, for det er jo fysiske utslag. Men folk blir jo ikke akkurat lysere til sinns når de får problemer med hjerte, lunger, rygg, revmatisme etc.
Det JEG liker dårligst med vinteren, er stormene som av og til gjør det umulig å være ute, og når det blir så glatt at det er risikabelt både å være forgjenger og bilist. Og når temperaturen blir ufyselig lav.
Likevel synes jeg at mørketida også har sin sjarm. Det er tida for mye hygge og sosialt samvær innendørs, og så faller den jo sammen med juleforberedelser og julefestligheter. Dette gjør mørketida lettere å komme gjennom.
Til Lofoten valfarter forresten mange utenlandske billedkunstnere i mørketida for å male det spesielle vinterlyset når sola er under horisonten, for det er jo lys her, men et _annerledes_ lys.
Jeg husker forresten første gang jeg feiret jul og nyttår i et land der det var grønt og sommerlig. Det syntes jeg var uvant og stusselig, og da lengtet jeg tilbake til mørketid og snø.
Til utgangspunktet ditt: Jo, jeg har sett mennesker som lider av genuin vinterdepresjon, men jeg tror som deg at det blir hausset for mye opp i medier, og at mye ,som har andre forklaringer, kan bli kategorisert som vinterdepresjon.
Motesykd
ommer dukker stadig opp, og her påhviler det legene et særlig ansvar for ikke å gå i “mote-fella” og gjøre pasienten en bjørnetjeneste ved å stille en lettvint, men gal, diagnose.
(Likevel tror jeg ikke det skader å tilføre kroppen lys i mørketida.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 1:59 pm
har du prøvd lysterapi??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 2:47 pm
#11 Starlett
Takk for en interessant og innhodsrik kommentar.
Håper andre kan ha nytte av den også.
Har lest om en undersøkelse som konkluderte med at kroppens naturlige døgnrytme egentlig er mer tilpasset B-mennesker. Så sånn sett burde arbeidsdagen ideelt sett startet senere.
Og det er jo opplagt at det er lett å kluss med døgnrytmen. Særlig lengst nord.
Det har jeg selv erfart.
En annen ting er vel at immunforsvaret også kan bli nedsatt om vinteren – bl.a av mangel på sollys, som jo er en viktig kilde til å omdanne vitamin D.
Enkelte mennesker kan jo ha forskjellige psykiske problemer – eller ha et litt tungsindig lynne.
Mørketiden oppleves litt tung og dyster på de fleste av oss, også som ikke har noen reelle plager med det – men som sikkert oppleves værre for de som er plaget fra før.
Selv om jeg ikke liker vinteren med mørke og kulde må jeg innrømme at det er enkelte sider ved denne tiden som også har positive sider.
Det er noe med utfordringen og stemningen rundt det å bli konfrontert med en så ekstrem årstid som også har sin fasinerende side.
Julestemningen er selvfølgelig best i vinterlandet – men egentlig betyr det ikke mye for meg lenger hvor jeg oppholder meg på den tiden.
Ideelt sett ville jeg helst ha migrert til varmere breddegrader om vinteren.
Jeg er litt motstander av begrepet “motesykdommer” – siden det gjennom det også kan skape en tendens blant leger til å under- eller feildiagnostisere pasienter.
Historisk har dette gått mest ut over kvinner, som (av mannlige) leger har blitt betegnet som “hysteriske” – men jeg kan forstå skepsisen som har blitt fremsatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 3:09 pm
#12 Ann Helen
Lysbehandling skal etter sigende ha god effekt på vinterdepresjon.
Her er litt for de som er interessert i lysbehandling:
http://www.ajgruppen….
http://www.mozon.no/a...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 5:02 pm
Hei, hei.
For meg er høsten og vinteren vente og rugetid, fikk sønnen min sent i november. Hvis du leser siste inlegget ser du at jeg er glad i vinteren, kanskje fordi da får melankolikeren i meg lov til å være det.
Sommeren er verst for meg, ihverfall for tiden, for da skal vi liksom være så lykkelige og ha det så bra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 6:07 pm
Ja, jeg tror det finnes noe som heter Vinterdepresjon, at den er reel, og ikke bare en bløff. Man vet jo at lyset er viktig, og når lyset forvinner, så skjer det noe med hjernen- som en del folk er mer sårbar for.
Nå mener jeg også at man skal skille mellom klinisk depresjon og nedstemthet. Fordi man har det litt tyngre i mørketiden, så betyr det ikke nødvendigvis at man har en depresjon.
–
Jeg plages selv mye i mørketida. Må passe på at jeg ikke har for stramt program, må innrette meg på at ting går tregere. Har vanskelig for å våkne om morran, får søvnproblemer, er deprimert periodevis. Værst i desember,januar. Og ved overgangen til vår. Har tenkt på å kjøpe meg lysbehandlingslys- men har ikke hatt råd. Det koster jo noen tusen. Så får man bare gjøre det beste ut av det. Ha en fin kveld!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 9:48 pm
#13 Kommentar fra Zardo:
For ordens skyld: Jeg vet jo at vinterdepresjon finnes, og at mangel på lys kan føre til depresjoner. Lysbehandling er nok ikke noen dårlig ide.
Og det er fryktelig trasig om kvinner ikke skal få riktig diagnose, jamfør fibromyalgi.
Jeg mener bare at man må være forsiktig så man ikke klistrer merkelappen “vinterdepresjon” på _alle_ som er deprimerte om vinteren, for det kan jo ligge dypere årsaker bak depresjonen.
Og selv om man er litt utilpass i kulde , storm, mørketid og frost, trenger det ikke å være noen klinisk depresjon.
Jeg liker måneden januar dårligst. Da er det kaldt her og blåser mye, alle lys i forbindelse med advent, jul og nyttåe er borte og det er ennå lenge til vår og sommer. I januar vil jeg gjerne være i et sydligere land.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 11:49 pm
#15 Konglomeraten
For meg får alle være sin lykkes smed, for å si det slik.
Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor vi “liksom” skal være så mye lykkeligere om sommeren enn om vinteren.
Gratulerer som far – det er en lykke!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 12:02 am
# 16 Artemisia
#17 Starlett
Jeg tror sikkert det er mennesker som opplever mørketiden så belastende at det oppleves som et problem – og at lysbehandling kan være en vei ut av mørket, for å si det slik.
Lysbehandling trenger ikke koste mer enn et par tusen kroner – altså å kjøpe utstyr.
Imidlertid – de lærde strides, og det debatteres om vinterdepresjoner egentlig finnes eller ikke.
Her fra nettavisen Finnmarken:
http://www.finnmarken...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 12:08 am
Hei igjen.
Det var en litt overfladisk kommentar av meg. Jeg får forsøke å utdype litt.
Det er altfor lett å bedøve eller gi lykkepiller på følelser som er knyttet til politiske og sosiale årsaker, altså vanskelige livssituasjoner som er knyttet til noe i det ytre.
Media, iallfall løssalgspressen, er selvsagt med på det meste i samfunnet, som mest for tida forsterker følelsen av både mislykkethet og taperrolle for mange. Reklamen påvirker og skaper kunstige behov, behov og ideal som det koster flesk for å oppfylle. Riktig bra for kapitalismen og markedskreftene.
Samfunnet skaper sykdom, også depresjon.
Forøvrig så er jeg kvinne da, og ikke mann.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 12:13 am
Her et klipp fra Fremover:
http://www.fremover.n...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 12:24 am
Andre betegnelse på tilstanden:
“ÅRSAVHENGIG FORSKJØVET SØVNFASESYNDROM”
- og
“SESONGAVHENGIG AFFEKTIV LIDELSE”
(Seasonal Affectiv Disorder – SAD.)
Her en artikkel fra Haukeland Universitetssykehus:
http://www.helse-berg...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 12:34 am
#22 Kommentar fra Zardo:
Det her var interresant, Zardo! De kommer stadig lenger på feltet. Jeg har vært utredet for forsinket søvnfasesyndrom og narkolepsi- men fyllte ikke kriteriene, bare hadde elementer av det, samt generell søvnforstyrrelse. Den gjelder hele året. Det passer veldig bra med årstidsvahengig søvnfasesyndrom. Kjenner igjen alt her. Har fått sovepiller av legen i mørketiden, fordi jeg ikke har fungert med så lite søvn, sovner av, det går utover jobben, you see..blir ikke mindre deprimert av det. Men antidepressiva har jeg takket nei til, altså. Har tatt litt johannesurt nå og da, periodevis.Depresjoner kan jeg ha hele året, men de er værst mørketiden.
Det er dyrt nok for meg med to tusen til lyslampe, da bilen min krever det lille ekstra jeg måtte ha av kronasjer. Ungene skulle hatt nye vinterklær og sko. Det står på neste lønn. Så sånn er det.
Ha en fin kveld!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 12:38 am
#19 Kommentar fra Zardo:
Her er jeg enig med legene som sier at det ikke er luksusproblem å kalle noe for vinterdepresjon. Selv om mange går litt i dvale, og man ikke har like mye energi, så er det mange som virkelig sliter, og fyller kriteriene for depresjon- noe jeg skrev om tidligere her. Det handler om å ta folks plager på alvor. Å være litt nedstemt hører livet og sikkert årstidene til, men det forskjell på graden av plager.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 12:56 am
#23 Artemisia
Jeg har i største delen av livet hatt store søvnproblemer.
Har ikke fått noen diagnose – men har testet på Søvn-apne, som legen mente jeg hadde et snev av.
Ikke forstår jeg at de kunne finne ut av det. Jeg ble koblet til en mobil komputer med elektroder festet utenpå hodet. Det var meningen å måle hjernebølgene under søvn – men jeg klarte ikke å sove hele natta.:-)
I følge rapporten fra Haukeland er det relativt mange som er plaget av ganske alvorlige tilfeller av vinterdepresjon. 5 – 10 prosent av befolkningen – rundt 400 000 mennesker + de med lettere plager. Så det er i hvertfall noen som tar dette mer på alvor enn andre.
Men psykologer og psykiatre har lett for å drive med det de er best til; å “psykologisere”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 12:59 am
#20 Konglomeraten
Jeg vet jo at du er kvinne – det gikk litt fort i svingene – beklager!
Når man begynner å bli bevisst hvor mye media og omgivelsene påvirker oss er det nesten litt skummelt å tenke på det.
At pressen skriver om ting som er knyttet til årstider er jo egentlig ikke så rart – noe skal de skrive om, og det er nok lettest å ty til det “opplagte”.
Egentlig er vel pressen stort sett kun formidlere av stoff og nyheter de kommer over – men de har vel et ansvar i forhold til måten de presenterer det på.
Leste også om begrepet Sommerdepresjoner – og det kan være fristende å tenke at det er kanskje litt for lett å sykliggjøre vanlige og normale variasjoner i følelsesregisteret, om ikke legene tar folk nok på alvor – og bare slenger til dem noen piller for sin egen bekvemmelighets skyld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 1:49 am
#25 Kommentar fra Zardo:
Ja, da vet du hva søvnproblemer er.
Psykolger kan ha lett for å psykologisere, ja- men psykiateren er lege, og har en annen tilnærming. Hele samfunnet vårt lider av “psykologiseringsbølgen”, og der finnes utrolig mange hobbypsykologer der ute også. Nå er jeg av den formening, etter mange år i dette livet, at det er noe som er biologisk, noe som er fysiologisk, kjemisk og noe er psykologisk, kanskje nevropsykolgisk, men også av annen psykologisk karakter. Noe er blanding av flere ting. Det gjelder å skille klinten fra hveten. Noen ganger kan en lyslampe være nok, andre ganger må man gå i terapi. Og der er vel ikke alle leger like flinke…Det er de som sitter med nøkkelen til henvisning videre. Men det gleder meg at det skjer fremskritt på feltet, selv om de lærde alltid vil strides om hva som er hva. Kanskje best å lytte godt til pasienten, før man antar en mulig diagnose? Ha fortsatt en fin natt, Zardo. Spennende diskusjon, dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 29th 2006 at 2:06 am
Jeg er enig, det kan være stor forskjell på hvordan folk er “skrudd sammen”. Og det gjelder leger også.
F.eks er det innen HVPU bare 50% som har en diagnose. Resten er umulig å diagnostisere – det er bare slik de er født. Noe som jo egentlig gjelder oss alle sammen.
Det snakkes om at det i fremtiden blir større muligheter til å designe medisiner til den enkelte pasient, slik at den passer bedre til dennes egen kjemi.
Taperne inntil nå har jo, som alltid, vært kvinnene – siden medisinene i stor utstrekning har vært designet for og testet ut på menn. Og kanskje også av menn.
Vel, sov godt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 16th 2006 at 6:59 pm
Mørketiden kan være veldig tøff…og vanskelig…selv har jeg troen på å være mye ute…lys – frisk luft..det hjelper meg ihvertfall…..:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 17th 2006 at 2:26 am
Ja, jeg tror også det hjelper – men det er heller usikkert om det egentlig er en reell sykdom. Eller kan kalles et syndrom – der enkelte kan være ekstremt plaget i den mørke og kalde årstiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 7th 2007 at 7:36 pm
Vestlandet burde altså vært forbudt?
Tiltredes!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 8th 2007 at 2:16 pm
#31 ElGringo
For min del må du gjerne ta med resten av landet også.
Er dritlei kulde og mangel på sol – og hadde jeg vært formuende er det liten tvil om hvor jeg skulle bosette meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2007 at 3:47 pm
Suriname? Guiana? Brasil?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2007 at 3:59 pm
#33
THAILAND!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2007 at 6:38 pm
What a surprise!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 10:02 am
Norge er mørkt.
Og antidepressiva knasker vi.
CASE CLOSED?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende