Kommer til å ta en pause på bloggen – i hvertfall bruke betydelig mindre tid.
Bruken av internett skaper krise i ekteskapet – og jeg er ikke villig til å la det gå over styr på grunn av et elektronisk medium - egentlig en ganske unødvendig kilde til konflikt, og derfor lett å gjøre noe med. Kona synes jeg bruker mer tid på nettet enn på henne – og hun har foreslått at jeg gifter meg med komputeren i stedet. Det tar jeg som et hint.
Andre som har samme eller lignende problemer eller erfaringer? Eller, hva mener og synes dere generelt? Kan nettsurfing ta helt overhånd – hva er signalene, og hva kan og bør man gjøre med det? Tror dette er asktuelle og viktige spørsmål i dagens elektroniske verden.
Bare send kommentarer – jeg skal kommentere når jeg kan, har tid – og vil.


37 kommentarer In " Zardo: – Nettsurfing; skaper konflikter i forhold/ekteskap? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 6th 2006 at 12:53 pm
Nettet har kostet det meste på både godt og vondt. Ekteskap, Terror ,Drap , og Lykke.
Men det er hodet til den som trykker knapper som er avgjørende. Nettet og pcen har ikke følelser.. men den som sitter med knappene bestemmer seg for hvem som er mest verd for sin kjærlighet.
Selv har jeg et unntak og er heldig sånn. Nett og data er jobben min, og det er jeg happy over og kunne ta som en sleip unskyldning..Ler*
Rativo Zerazi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2006 at 10:01 pm
Du har helt rett – og kona har nok sett dette klarere enn meg. Hun er en klok dame, så jeg får bare ta det til etteretning.
Er det slik at du later som du jobber, men blogger og surfer på nettet i stedet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2006 at 10:07 pm
Det er viktig å snakke om det.
Jeg har personlig ikke slike problemer, for jeg bruker ikke mye tid på nettet.
Jeg blogger litt, men ikke mye, og ofte ser mannen min på TV mens jeg blogger.
Du trenger ikke slutte å blogge, men bruke mindre tid.
Jeg tror det er verre om kona tror du chatter med andre kvinner eller ser på nettporno.
En ærlig blogg er ikke farlig.
Men man må prioritere ekteskapet og barna.
Mine barn er voksne, men de kommer ofte på besøk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2006 at 10:07 pm
Du er inne på noe meget viktig her…
Jeg kjenner jeg må jobbe med meg selv for å hindre konflikter. Jeg er heldig som har en mann som jobber annen hver uke skift og da gjør det ingen ting.
Ellers så slår jeg av maskinen om kveldene for vi skal få litt tid sammen.
Ha en fin kveld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2006 at 10:08 pm
Kan nok si meg enig med din kone ja… Ikke at jeg veit hvor mye tid du bruker på hverken pc eller ho, men ser hvordan det er med meg og min kjære da han har med seg “læppisen” hjem i helga… “Skal bare sjekke noe jeg, så kommer jeg og ser på filmen sammen med deg” – og blir borte i en time da eller???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2006 at 10:09 pm
Hehe.. nei jeg gjør nok ikke det .. men jeg blogger når jeg har tid.
Klart jeg skal tilstå at jeg har fått kjeft enkelte ganger..hehe men ikke så ille at jeg neste har fått er spark bak..men jeg bruker tiden litt fordelt på fritiden, litt pc og litt familie, men sitter ikke konstant forran skjermen ..da tror jeg at det kan bli en ørefik..he he..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2006 at 10:25 pm
Takk for gode kommentarer – bare fortsett med det – og diskuter gjerne videre selv om jeg ikke alltid er med, og svarer eller kommenterer.
#3MorHubro
Det er riktig – hun er thai og kan ikke lese norsk, og blir usikker på hva jeg driver med.
Når hun ser bloggen tenker hun at jeg kanskje chatter med andre damer, slik hun har hørt om ang. internett – og hun synes dette ligner på slike sider.
Det hjelper ikke at jeg prøver å forkklare hva det egentlig er som foregår. Og det blir ikke bedre av at jeg ofte blir sittende oppe noen netter, siden jeg har mye problemer med å få sove.
En annen ting er at hun synes at tiden jeg bruker på nettet stjeler tid fra oss – så jeg blir nødt til å ta henne på alvor.
Derfor – nå må jeg slutte, siden jeg lovte at jeg skulle bare sitte ca. 10 minutter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2006 at 11:16 pm
Jeg har ingen mann å slite med, men skjønner problemet. Fordi jeg lett kan bli sittende for mye. Men hvis mannen hadde sittet og sett mye på TV, noe ikke jeg gidder å bruke tiden på, så e det jo ikke noe å kritisere hvis motparten heller vil sitte på nettet. Men det var jo ikke problemstillingen din, da..
Ta vare på forholdet, internett er ikke verdt å at det settes over styr!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2006 at 9:25 am
Jeg synes det er artig “å drive” på nettet”, og tar bloggingen som en hobby – men internett er ikke verdt å ofre liv, helse, forhold/ekteskap eller andre ting for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2006 at 12:09 am
Det er noen som er irritert på meg – og jeg som er så grei, egentlig.
Men det hadde nok ikke noe med denne tråden å gjøre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2006 at 12:14 am
Jeg har nylig gått ut av et forhold fordi han tilbrakte mer tid foran pc`n enn ute i det virkelige liv. Totalt overså meg og familien. Så sånn endte den visa;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2006 at 9:01 am
Lykke til der hjemme i heimen
Det er viktig uansett å aldri bruke for mye tid på pcn. Så det er en bra beslutning du har tatt.
Det er bedre å bruke mer tid på familien og kanskje mer kvalitetstid generelt for deg selv
Internett bør brukes i moderate mengder
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2006 at 9:19 am
Skjønner din kone veldig godt,
Det er ikke morro når nettet er mere atraktivt å bruke tid på enn den en bor sammen med. Det er vanskelig å måtte dele en person med en pc, skulle tro det var et unødvendig tema men desverre. Og lurer på en ting , hva er det som er så spennende på nett at enkelte foretrekker det fremfor mennesket de bor sammen med?
er det bare avhengigheten eller er det noe mer….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2006 at 8:26 pm
Og jeg tillater meg å skrive en liten hilsen til deg her..
Takk skal du ha, du har et poeng i det du sier!
Tenker jeg lar den stå der som den er, og hvem vet? *Klem*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2006 at 8:32 pm
Tipper “faresignalet” er man syns det er mer ålreit å henge med “internettbekjente” enn folk man faktisk møter i fysisk form..
Kunsten er vel å finne en slags balanse. For mange er tross alt internett eneste formen for kontakt med den store verden. Men det bør jo ikke ta all fritiden heller..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2006 at 9:54 pm
#11 Suna
Beklager meget sen respons på de siste kommentarene, men jeg har ikke sjekket før nå.
———————–
—————
Det var trist å høre at forholdet gikk fløyten på grunn av at internett er mer interessant enn partneren.
Det jo temmelig idiotisk og tragisk, og jeg vil ikke at det samme skal skje meg.
Derfor prøver jeg å ta problemet på alvor.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2006 at 10:03 pm
#12 LillePille
Lykke til der hjemme i heimen
Det er viktig uansett å aldri bruke for mye tid på pcn. Så det er en bra beslutning du har tatt.
Det er bedre å bruke mer tid på familien og kanskje mer kvalitetstid generelt for deg selv
Internett bør brukes i moderate mengder
)
————————–
————
Internett bør brukes i moderate mengder uansett om det skaper konflikter eller ikke.
Kona reiste til Thailand for å hente ungene til Norge.
Da ble det til at jeg satt i timesvis, og merket at jeg var i ferd med å ta overdose.
Nå ligger hun på sykehus med malaria, så nå orker jeg ikke tenke på så mye annet.
Det går sikkert bra – men ting kan forandre seg fort her i livet.
Det bør man ha i bakhodet – i alle sammenhenger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2006 at 10:26 pm
#13 Helenes-verden
Skjønner din kone veldig godt,
Det er ikke morro når nettet er mere atraktivt å bruke tid på enn den en bor sammen med. Det er vanskelig å måtte dele en person med en pc, skulle tro det var et unødvendig tema men desverre. Og lurer på en ting , hva er det som er så spennende på nett at enkelte foretrekker det fremfor mennesket de bor sammen med?
er det bare avhengigheten eller er det noe mer….
——————-
——————–
Jeg forstå også kona, heldigvis – det er aldri holdbart for noen å skulle utvikle menneskelige relasjoner og samtidig måtte konkurrere med en ting.
Hvorfor noen velger en ting fremfor samvær med andre mennesker kan det sikkert være flere svar på.
SKULLE GJERNE HA HØRT ANDRES MENING OM DETTE.
For egen regning har jeg kommet frem til at kona og jeg har levd så tett innpå hverandre over tid at jeg brukte internett for å få litt tid for meg selv – nermest som en hobby. Eller det å kunne kommunisere med andre på nettet om andre ting som opptar meg. Omtrent som en virtuell vennegjeng, eller samtalepartner.
Har alltid likt å uttrykke meg på en eller annen måte – og fikk gjennom nettet gjordt det på en tilnermet tilfredsstillende måte.
I hvertfall på en annen måte enn jeg kunne kommunisere med kona. Ikke minst siden hun – selv etter 7 års samliv – ikke snakker særlig bra engelsk, og ikke har lært så mye norsk ennå.
Ikke har jeg klart å lære meg så mye thai heller – så det blir vanskelig å kommunisere på et dypere plan.
Men i dagliglivet går det alikevel greit.
Om nettet tar overhånd tipper jeg det er noen behov man får tilfredsstilt der som en kanskje ikke får ellers i hverdagslivet. På en eller annen måte – og sikkert av forskjellige grunner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2006 at 10:35 pm
#14 femaletrucker
Og jeg tillater meg å skrive en liten hilsen til deg her..
Takk skal du ha, du har et poeng i det du sier!
Tenker jeg lar den stå der som den er, og hvem vet? *Klem*
————————–
————-
Takk for hilsenen.

Jeg er ganske sikker på at jeg har et poeng – og om noen føler de er i faresonen bør en kanskje stoppe opp og tenke seg om.
——
#15 Positiv_Pesimist
Tipper “faresignalet” er man syns det er mer ålreit å henge med “internettbekjente” enn folk man faktisk møter i fysisk form..
Kunsten er vel å finne en slags balanse. For mange er tross alt internett eneste formen for kontakt med den store verden. Men det bør jo ikke ta all fritiden heller..
——————
———————-
Er
enig i at kunsten er å finne ballansen.
Man må da kunne bruke internett uten at det tar helt overhånd.
Og om partneren krever full oppmerksomhet hele tiden er vel ikke det en bra måte å skape positive relasjoner på heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 7th 2006 at 10:47 pm
Viktig sak du tar opp Zardo.
Tror jeg ville gjort som deg og brukt mer tid til samlivet.
Greit at vi skal respektere våre interesser, men hadde jeg hatt en kvinne i mitt hus nå så hadde ikke denne kommentaren blitt skrevet.
Synes du har en fin blogg etter å ha lest mer hos deg og kommentarene dine i det siste.
Håper dere finner en “gylden middelvei”
Du får hilse henne fra en mann da, det kan jo hjelpe litt.
Vennlig hilsen Flabben
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 8th 2006 at 12:56 am
#20 Breiflabben
Det blei plutselig viktig for meg – og da var også bloggen det riktige stedet å ta det opp.
Et forhold forplikter – for begge parter, selvfølgelig.
Men selv om kona lurer på om jeg sitter og chatter med andre damer tror jeg ikke det gjør noen stor forskjell om jeg hilser fra menn.
Det går jo også på at hun generelt føler hun får for liten oppmerksomhet.
Takk for hyggelig hilsen og tilbakemelding.
Hei igjen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 11th 2007 at 5:13 pm
Blogging er nå bedre enn fyllekuler på Pubben da.
(Der går det også mye i å løse Verdensproblemer)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 11th 2007 at 10:44 pm
#22 ElGringo
Prøv å si det til kona mi – hun blir nok ikke særlig imponert over en slik argumentasjon når hun ikke får stellet sitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 9:55 am
KVINNFOLK!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 11:46 am
#24
Ja, nemmelig!
Det hjelper ikke at pc’en ikke har noe kjønnsorgan, hun er sjalu alikevel.
Det er vel kanskje fordi den har mus – and I sure know how to use it.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 11:50 am
Damen har nevt dette for meg også. Men hun kan glede seg over at jeg ikke har nett hjemme før den 22 nå. Så da får vi se om hun liker bedre enn sur gammal fyr uten nett:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 12:08 pm
Selv om jeg er kvinne kjenner jeg meg faktisk igjen i beskrvielsen av begge kjønn. Jeg bruker masse tid på nettet når mannen min er på jobb, fordi jeg er student. Men jeg r faktisk så smålig at jeg blir sjalu når han bruker tid på pc. Ikke bestandig. Det kommer an på situasjonen. Men f.eks når det første han gjør om morgenen er å sjekke mail og lese avisa i stedet for å komme ned til meg og sine to barn. Da blir jeg litt grumpy inside, men holder kjeft.
Selv bruker jeg masse tid fordi jeg bor på et rumpehullsted og har ingen venner her. Men jeg har dessverre blitt avhengig også. Hvis ikke nettet virker en kveld vet jeg ikke hva jeg skal finne på. Flere som har det slik? Men igrunnen er jeg ikke så veldig sjalu lenger. Det har aknskje to hovedårsaker. Det ene er at mannen min bruker mindre tid på nettet faktisk og det andre er at han hører i grunnen mest på musikk når han sitter der. Sånn musikk som jeg ike vil høre på. Så etter å ha skrevet dette innlegget her er jeg ganske fornøyd med hans bruk, men kanskje mindre fornøyd med min egen fordi jeg bruker MASSE tid på ingenting. :.( *get a life girl*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 2:51 pm
#26 zuulroy
Om hun har nevnt dette allerede, uten at du har internett hjemme, kan du nok ikke vente at det skal bli bedre når du får det.

Kanskje snarere tvert om.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 2:56 pm
Vel, synes det er helt greit å blogge og surfe på nettet endel. Men om dette går på bekostning av barn, sammenkomster, sexliv, den intime praten- og familielivet ellers-, bør man tenke seg om.
Sitter endel på nett selv, men ville aldri funnet på å prioritert det fremfor min kjære.
Jeg har forøvrig vært sammen med en fyr som tilbragte all sin tid (før frokost, i lunsjpausen, etter jobb og på natta) til å surfe på transeporno. For å si det sånn- jeg kom meg ganske kjapt ut av det forholdet!:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 3:05 pm
#27 rarek
Det er nesten skummelt hvor avhengig man kan bli av å sitte og surfe på internett.
Jeg merker at jeg ofte blir sittende lenger enn jeg egentlig har behov for – eller strengt tatt trenger.
Det som er enda mere skummelt er at nettet kan bli en substitutt for menneskelig kontakt.
Og om nettet erstatter kommunikasjon og nærhet i et forhold kan det være fare på ferde.
Enten er dette et signal om at det er sider ved forholdet som ikke fungerer tilfredsstillende – eller så skaper internett i seg selv en type avhengighet som er med på å ødelegge vanlig og sunn kommunikasjon i et parforhold.
Dette bør en stoppe opp og tenke litt gjennom, før bruken av internett skaper en alvorlig belastning forholdet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 3:11 pm
#29 Lilleva
Det hadde vel vært ille nok om exen hadde etter vanlig porno – men dame-menn blir jo litt spesielt.
Så lenge nettsurfingen ikke skaper problemer er jo alt såre vel – men en skal være oppmerksom på faresignalene, og ta dem på alvor om de dukker opp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 3:12 pm
Hei, trodde at jeg hadde kommentert her før jeg, jeg kan jo gjøre det nå.
Det trenger jo ikke være noe galt med de rundt selvom en liker å bruke tid på nett, ingen grunn til å ta det personlig.
Sjalusi, mistenksomhet og utrygghet, er noe herk enten det er den ene eller den andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 3:51 pm
#32- neida, det gjør ingenting om folk liker å bruke endel tid på nett. Men om man HELLER vil surfe på nett enn å være med barn/ektefelle/venner, og dropper dem til fordel for nettet- ja da burde man heller holde seg singel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 4:41 pm
#32 KONGLOMERATEN
Ja, dette var meget rart.
Jeg vet at jeg nettopp kommenterte din kommentar – men nå er de borte, både min og din.
Er 100% sikker på at jeg ikke har slettet dem.
En kunne jeg nok ha slettet ved en feiltakelse, men ikke to.
Dessuten sletter jeg skjelden eller aldri.
Dette har jeg vært borti på andre blogger – men det kan ha andre årsaker.
—–
Generelt mener jeg at om nettsurfingen blir et problem for en av partene bør en ta dette på alvor.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 4:44 pm
#33 Lilleva
Jeg er enig – bortsett fra at i stedet for å være singel burde den som har et problem i forhold til avhengighet til nettet sørge for å prøve å gjøre noe med problemet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 4:48 pm
Jeg hadde samme problemet, men det var fordi min EKS samboer brukte dataen til å chatte med andre damer og si han var singel, surfe på porno og legge bilder av seg selv på deiligst.no (isj, som jeg skjemmes for at jeg noen gang var sammen med den idioten)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 13th 2007 at 7:24 pm
#36 Sanne mathiassen
Huffameg for en idiot.
Det var det han som var – ikke du!
Slike typer kan man godt bytte ut med internett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende