
Politiet skal knuse A og B gjengen, står det å lese.
Er det det samme politi som skjelver i buksene og løper og gjemmer seg for de samme gjengene – av frykt for egen sikkerhet? Hvordan har de i såfall tenkt å gjøre det – og hva har vi egentlig ordensmakten for? Og er denne beslutsomheten bare en avledningsmanøver for å tilsløre det faktum at de har latt seg skremme, og at de er redde for at disse gjengene vil le seg skakke av en slik avsløring? Om dette egentlig er noe nytt for dem. Om det ikke skulle være noen nyhet kan en sånn opplysning ikke virke særlig prevantiv.
Bare noe jeg må mene noe om – "fort og gæli" – og stille meg noen spørsmål om.
En gjeng med usikre individer som løper rundt og leker (?) mafia, fordi ingen har turt å sette grenser for dem før. De har fått lov til å utvikle seg til en gjeng kriminelle, som terroriserer hverandre og samfunnet gjennom vold og æreskodekser – og kjører rundt i flotte biler og breier seg med å erklære krig eller våpenhvile som om de var parter i en Midt-østen-konflikt. Ganske harry.
Det jeg har lært etter å ha jobbet i en "tung-psykiatrisk" institusjon er at når det smeller i dører løper man ikke og gjemmer seg bak dem. Men nå, altså, skal disse gjengene knuses. Nå som de har utviklet seg til kriminelle "paramilitære enheter" som får vår ubevæpnede ordensmakt til å lide av kneskjelv og impotens.
Hvordan skal denne knusingen foregå – og tror vi i det hele tatt politiet er i stand til det? Ved å inndra f.eks biler? Ved å påkalle Røed-Larsen?Vi får vente og se. I mellomtiden får de bare skyte i vei – så lenge de bare skyter på hverandre. Og det gjør de jo – stort sett.
"Send inn Ole Gunnar Solskjær" – sier nå jeg, hver gang ting går litt i stå.
Link til innlegget
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1435486.ece
Unge har gjengene som forbilde
Flere småkriminelle ungdomsgjenger har fått fotfeste i bydeler i Oslo hvor innvandrertettheten er høy. Forbildene er kriminelle i A- og B-gjengen.
Hvis det ikke gjøres en innsats for å fange opp ungdom i drift, vil gjengkriminaliteten øke, spår Røde Kors.
- Vi ser nye gjengkonstellasjoner utenfor voksenkontroll som driver med småkriminalitet, ran og vold. Ungdommene er fra 14 år og oppover, sier Vidar Remfeldt.
Han er avdelingssjef i Oslo Røde Kors, og ansvarlig for organisasjonens fire ressurssentre for ungdom, som er å finne på Mortensrud, Groruddalen, Frogner og Grønland. I fjor hadde sentrene 82 000 besøk, og 7000 registrerte brukere mellom 13 og 25 år. Hver dag er 425 besøkende innom sentrene.
- En ting er de kjente gjengene som media fokuserer på, noe annet er disse gjengkonstellasjonene som jeg vil betegne som et mellomsjikt. De har gutta i A- og B-gjengen som forbilder og rollemodeller, sier Remfeldt.
Det er blant disse ungdommene rekrutteringen til de tunge kriminelle gjengmiljøene foregår.
- Du vet en går ikke rett fra klarinetten til B-gjengen, sier Remfeldt.
Ber om hjelp.
Hver eneste dag ser Remfeldt og de andre som jobber på ressurssentrene, ungdom som flørter med kriminalitet.
- De er enormt sårbare. Min erfaring er at hvis du møter dem som medmennesker og pirker litt borti dem, så kommer tårene. Og det kan være fra samme fyr som ranet Kiwi med skytevåpen for noen måneder siden, sier Remfeldt.
Mange av ungdommene oppsøker Røde Kors-sentrene for å be om hjelp, til alt fra lekser til jobbsøknader. Behovet for voksenkontakt er stort.
- Vi slåss mot de kriminelle miljøene, men merker virkningene av dårlige oppvekstmiljøer. Oftere enn før treffer vi innvandrergutter som mangler troen på et godt og samfunnsnyttig liv, sier Remfeldt.
Belastede bydeler.
Det er store forskjeller i Oslo. Remfeldt peker på tre bydeler hvor utviklingen er faretruende: Alna, Grorud og et par områder i Søndre Nordstrand, som Mortensrud.
- Her finner vi ghettolignende bomiljøer hvor blokkleilighetene er små og det er få fritidstilbud. Vi ser at mange unge er i drift i det offentlige rom. Jeg kaller det uorganisert ungdom, de bruker for eksempel kjøpesentrene som fritidsklubb, sier han.
Sissel Frotjold, fungerende barnevernsleder i Grorud, legger ikke skjul på at bydelen har problemer med ungdomsgjenger.
- Vi har våre utfordringer. Og vi deler mye av bekymringen til Røde Kors, og ser helt klart at vi har et potensial når det gjelder tiltak overfor de unge, sier Frotjold.
Må ha alternativ.
Hun mener at utfordringen for samfunnet er å gi ungdommene et lovlydig alternativ.
- En del ungdom får styrke og identitet gjennom gjengen. Vi må spørre oss hva vi kan tilby som er et attraktivt alternativ til statusen og pengene som gjengen gir. Spesielt er tiltak for bedre skolegang, integrering i arbeidsliv og bedre samarbeid med foreldre viktig, sier Frotjold.
Hun understreker viktigheten av at tiltakene kommer inn tidlig i forhold til ungdommene.
Fraværende foreldre.
Røde Kors mener at foreldrene er mer eller mindre fraværende, og ungdommene har få andre voksne de respekterer.
- Alle ønsker vi å prestere noe. For ungdom på skråplanet betyr det å hevde seg ved å begå kriminalitet. En prestasjon som blir sett og anerkjent hos dem du måler deg mot. Noen av dem dras med i gjenger via venner eller familie. Andre igjen ønsker å holde seg på rett kjøl, men opplever at de pustes i nakken av tyngre kriminelle miljøer. Vi ser bare toppen av isfjellet hva angår vold og krenkelser i disse miljøene. Mange ungdommer legger seg hver kveld med en redsel for hva som vil skje i morgen, sier Remfeldt.
Han må tro på at utviklingen kan snus, men vet det vil koste.
- Vi trenger et tverretatlig samarbeid, da tenker jeg barnevern, politi, skole, helsesøster, foreldre. I det øyeblikket en virkelig bestemmer seg for en snuoperasjon for en av disse gutta må det dannes en tett ring rundt dem. De må få løfter om at det ligger noe i andre enden som frister, en skoleplass eller en jobb. Også må de få klare regler å forholde seg til, og noen de kan ringe klokken 22.00 på kvelden når det butter, sier Remfeldt.
Røde Kors er i oppstarten av et URO-prosjekt, som er finansiert av det offentlige. Der får 20 ungdommer muligheten til å starte på ny, med tett oppfølging av fagfolk og frivillige.
- Jeg har stor tro på dette prosjektet, men det er ikke nok. Vi hadde trengt minst ti URO-prosjekter for å demme opp for utviklingen, sier Vidar Remfeldt.


30 kommentarer In " A og B-gjengen – og Politimester Fix. "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 23rd 2006 at 8:32 am
Nei, dt må vel skje et nytt “Nokas-ran” før skikkelige ressurser blir satt inn…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 8:37 am
Herlig innlegg! De kan jo organisere seg like bra som når de skulle flytte de stakkars flyktningene.
Etter 13 år på grønland rett over gaten til politimester bastian og spesiellt etter at jeg fikk politiradio, TALENTLØSE! Det er bare nødt til å være norges mest inkompetente etat,klem siskan:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 8:45 am
Det virker i hvertfall meget mærkelig at de som er satt til å bekjempe kriminalitet ikke har mot eller midler til å utføre sin oppgave.
Enda merkeligere er det at det går ut signaler til offentligheten om at politiet er for redde de kriminelle til å foreta seg noe for å bekjempe problemet på en effektiv måte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 9:03 am
#2 Siskan
De kan om de må og vil. Tydelig vis.
Vi ønsker vel ikke bevepnet politi – men er det det som må til for at de tør å nærme seg de kriminelle miljøene?
Eller skal det være slik at disse nå spekulerer i at politiet er impotente og handlingslammet, og at det vil øke den kriminelle aktiviteten?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 10:20 am
Politiet slåss mot personer med noe forkvaklet syn på livet og mennesker generelt.
Jeg syns det er utrolig at slike mennesker kan få så mye makt som de har. Æreskodekser og gud-vet-hva …ærre mulig?
Jeg sier som Meny i hin dager: Det er for lite kjærlighet i verden
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 10:25 am
De er altfor redde til å klare å knuse de gjengene der ja… for jævlig… for det er såå mange av dem.. så man bør jo også være litt redd… uff. ikke lett det der nei…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 11:04 am
Politiet er politisk styrt, de gjør som politikerne vil.
Gjengene er styrt av utlendinger.
Norske politikere har en drøm om at ALLE utlendinger er greie og snille og vil for enhver pris IKKE skape oppmerksomhet rundt kriminalitet i de utlenandske miljøene som politikerne har brakt til Norge.
Dette ser vi overalt, utlendinger (ikke-vestlige, fortrinnsvis muslimer) er minst arbeid, mottar mest sosialhjelp, er oftest trygdet, står for 2 av 3 overfallsvoldtekter, mafia, osv osv – Politiet vet det – men politikerne sier “se en annen vei, dette skal ikke ordnes opp i”.
Og de gangene politiet tar en kriminell, så kjører pressen saken og domstolene følger opp, unnskylder med den kriminelles: kultur, religion, bakgrunn, stakkars mann!
Norske politikere har fredet utenlandske forbrytere i Norge (med unntak av en og annen russer).
Vi får som fortjent, det er tross alt vi som velger idiotene inn i Storting og regjering!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 12:20 pm
#5 og #6
Dette er ikke noe jeg egentlig har så mye faktakunnskap om – men jeg tror dette fenomenet kan ha noe å gjøre med at noen av en eller annen grunn føler seg usikker og mistilpasset i tilværelsen, og søker en slags mening gjennom æresfølelse og makt. Kanskje som en måte å kompansere manglende indre selvsikkerhet med å kontrollere og manipulere omgivelsene – og gjennom det blir ledet inn i selvdestruktive og kriminelle miljøer.
Slik kan det også være for andre som faller utenfor, i andre miljøer, for eksempel stoffmisbrukere, som finner et slags samhold blant “likesinnede”.
Tror dette kan gjelde like mye for etniske nordmenn som for andre – men kulturelle påvirkninger (eller mangelen på det) kan kanskje være med på å danne spesielle typer atferd i forskjellige miljøer. Uten at jeg vet dette sikkert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 12:31 pm
til #7 Joa
Synes du kanskje har litt for rigide og dogmatiske synspunkter på dette – uten å sansynliggjøre dine meninger særlig utover ren privat synsing.
Det er mulig at noen innvandrermiljøer er overrepresentert i forhold til en del kriminalitet – men det hadde vært fint å få litt mere facts, og jeg tror ikke politikerne hadde vært enig i at de har fredet alle utenlandske forbrytere i Norge (med unntak av en og annen russer) – og jeg tror heller ikke det er positivt riktig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 2:05 pm
Jeg pleide å tro at politiet var tilstede for å slå ned på all kriminell aktivitet, og ble ganske overrasket da jeg forsto hvor mye politiet faktisk tolererer. At de er tilstede for å *administrere* kriminaliteten – i en gråsone av alle mulige slags hensyn….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 23rd 2006 at 4:55 pm
Ja, det er ganske merkelig – og jeg henviser til dagens utgave av VG angående “Gjengkrigen” – med overskrift: “Han slo en politimann og slapp fengsel fordi retten ikke fryktet gjentagelse. Nå jages han for drapsforsøk.”
Må “fordøye” dette litt før jeg kommenterer videre.
Men det er svært tankevekkende at politiet ikke har tvangsmidler til å stoppe utagerende atferd, men må bokstavlig talt ta bena på nakken og løpe unna. Politiet bør i størst mulig utstrekning være beredt til å drive “ekstrem grensesetning.” Jeg kan forstå at det kan oppstå ekstreme situasjoner, men politiet bør fungere som en siste skanse mellom samfunnet og slike elementer. Da tenker jeg særlig på de tilfellene hvor politiet faktisk har muligheten til å ligge i forkant.
Spørsmålet er om politiet burde være bevepnet – men dette er et vanskelig spørsmål, og jeg er ikke sikker.
Var i Sverige da diskusjonen gikk der, og det er mange år siden – og kanskje “noen” burde sjekke ut hvordan erfaringene har vært i nabolandet med bevepnet politi.
Senere i VG-artikkelen sier leder i Oslo Politiforening, Sigve Bolstad; “Vi klarer å knuse de negative miljøene hvis politiledelsen bestemmer seg for det. Da må det jobbes hardt, langsiktig og med nok ressurser. Jeg støtter kravet om en “Nokas-aksjon”. Der rensket politiet opp i et helt uakseptabelt miljø. Det samme må gjøres her, sier Bolstad.
Så det er tydeligvis viljen det kommer an på, og sikkert også økonomi – men det holder ikke bare å se på at ting skjer, og utvikler seg i stadig mer negativ retning. Det må først smelle før politimyndighetene kommer skikkelig på banen.
Det burde satses mer på forebygging av kriminalitet – og tåleransegrensen burde senkes før man griper inn.
Det kan man også kalle omsorg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2006 at 3:04 pm
hei Zardo, har svart “litt” på de spørsmålene du stilte meg.
nå venter jeg spent på pysokologiskse analyse..;) hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2006 at 8:22 pm
Til aanana
Beklager at jeg ikke har svart – har ikke hatt tid – svarer når jeg har.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2006 at 8:25 pm
Er ingen i norge som tør å fikse opp i noe som helst…
Les mitt innlegg om vold og sånt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2006 at 8:41 pm
Til LittleLucifer:
Jeg er ikke for politivold eller “endelige løsninger” – det jeg ønsker fra politiet er at de tar jobben som “offentlige grensesettere” på alvor.
Slik det virker som det fungerer i dag blir det en slags “vinglepolitikk” som ikke fungerer – aller minst prevantivt.
Forstår godt om de kriminelle ler av politiet når de leser at ordensmakten ikke tør å foreta seg noe mot dem av frykt for egen sikkerhet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2006 at 1:25 pm
Link til innlegget.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2007 at 6:01 pm
I Gringopolis skal alle banditter gå i slike stripete drakter.
Ypperlig Bandidos-Fashion.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2007 at 6:06 pm
jeg ler meg ihjel. forbilde
jævla tapere. men det er dere vanlige folk som gir dem grunnlaget for å holde på som de gjør.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2007 at 12:50 am
#17 ElGringo
Bandidio-fashion er tidløs og kommer aldri til å gå av mote.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2007 at 12:58 am
#18 Mobster Lobster
beklager å måtte påpeke det men; kommentaren din er ulogisk og selvmotsigende – om den da ikke tilsiktet.
I såfall blir det store spørsmålet: Hvem er du?
Du refererer til meg som DERE – og til de kriminelle som DEM.
Om du ikke tilhører DERE eller DEM, hvordan definerer du deg selv i den store sammenhengen – eller inn i samfunnsbildet?
Som JEG, kanskje – men er det ikke det alle egentlig gjør?
Er ikke alle spesielle – eller er det bare deg…som er mere spesiell enn alle andre…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 1:41 pm
Men hvor er fotlenka med kule på?
Skal det være, så skal det være.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 2:10 pm
#21 ElGringo
Jeg vet ikke helt…de var her nå nettopp…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2007 at 6:00 pm
NOKAS dommen faller idag. Bare nevner det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2007 at 11:43 pm
#23 ElGringo
…og en slapp unna..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 4:54 am
Pytt – pytt – men de andre kan sitte der og gape.
Kan du tenke deg noen værre tullebukker enn de folka der?
Og sjefsbukken him self – eller Toska-tosken – noe så håpløst talentløst skal en lete lenge etter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 5:00 am
EN STOR GRATULASJON TIL POLITI OG PÅTALEMYNDIGHETER SOM ENDELIG HAR HATT GUTS OG REISEKASSE NOK TIL Å FOTFØLGE B-GJENGEN, OG TA DEM SKIKKELIG I KRAVEN – OG GI DEM DET NEDERLAGET DET ALDRI SKULLE HA VÆRT MULIG Å LA DEM FÅ OPPLEVE, I UTGANGSPUNKTET.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2007 at 8:24 am
Det er en utstrakt oppfatning blandt oss såkalte “vanlige folk” at politiet er redd for de kriminelle, og at vi står alene mot pakket.
Enten det er sant eller ikke, så er det ett tegn på at noen har ett forklaringsproblem her.
Vi får følge utviklingen nå når B-gjengen begynner å møte litt symbolsk motstand i sitt Brasilianske tilfluktsted.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 1st 2007 at 7:17 am
Hvirkeligheten er nok ikke sorthvitt, ElGringo.
B-gjengen har da fått bra motstand her.
Politiet er heldigvis ikke helt handlingslammet – selv om man i media kunne nermest få inntrykk av det, gjennom oppslag om konstant mangel på penger og medfølgende impotens innen en rekke funksjoner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2008 at 7:28 am
A-,B-,C-,D-gjengen osv osv… Kan ikke denne analfabetgjengen snart begynne på skolen? Kanskje ikke her i landet, for de trives jo tydeligvis ikke er. Men et sted hvor de forstår språket. Det er er jo tydelig at de ikke skjønner norsk iallefall. Apekatter… Baboons!!! Sett dem på en fraktbåt, gi dem nok bananer og litt rotfrukt så føler de seg nok hjemme. La dem ta båten til slike land hvor det er greit å slå barn og kvinner! Hvor det er greit å være en overfladisk tosk, og hvor det som betyr noe er et image som helteit gullkjede-elskende nerd. Hvis de hadde begynt å vaske seg, så hadde de iallefall luktet godt! Ikke bare ser de ut som hjerneløse skygger og colareklamer. Lukter gjør det og!! Hahahaha… Noe verre skal man lete lenge etter…
Folkens!! La bananer være bananer, og slipp gjengene ut av landet. Gi dem en egen øy og masse våpen. Out of mind, out of sight, out of our streets….
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2008 at 11:16 pm
Den kommentaren hørtes i overkant rasistisk ut – og hårreisende infantilt unyansert….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende