
VIN – HELLIGE KUER – OG LYSERØDE ELEFANTER
Leste nettopp en overskrift i en blogg: "Alkohol fører til kreft" – og gapskratten tok meg. Ikke fordi dette egentlig er noe å le av, men fordi det dukket opp en tankerekke av assosiasjoner til det jeg opplever som tøv, svada, dobbeltmoral, utnevnelsen av "hellige kyr", under-/overfokusering og all generell idioti som kan relateres til forhold rundt stoffet etanol – eller alkohol.
For ikke å snakke om når dette blandes og behandles med en rekke forskjellige andre komponenter – og blir gitt navn som f.eks; whisky, cognac, aquavit, likør – eller skapes i en prosess til vin og øl. Etter bare å ha lest overskriften: "Alkohol fører til kreft" – tipper jeg innholdet er i en av to kategorier; "Alt er farlig – noe skal vi jo dø av" – eller; " Enda en bekreftelse på fordelene ved totalavhold."
Fortell oss noe vi ikke vet, tenker jeg så. Forskjellige "avsløringer" om alkoholens skadevirkninger dukker opp med ujevne mellomrom. Ofte etter at media har fokusert på hendelser og begivenheter, eller medisinske/sosialmedisinske forhold, som knyttes til inntak av alkohol.
Det er selvfølgelig viktig å gjenta objektiv og saklig informasjon for nye oppvoksende slekter – med skole og hjem som hovedansvarlige distributører av slike opplysninger, og media som viktige suppleringskilder. Men etter å ha levd noen år trigges bare lattermusklene ved synet av av overskrifter av typen: "Alkohol fører til kreft."
Å, jasså, har du hørt noe om det? – tenker jeg. Som var det en sensasjonell verdensnyhet hver gang denne slags informasjon tilføres offentligheten. I mellom hver gang vi blir konfrontert med smørbrødlisten av alkoholens skadevirkninger virker det som vi nullstiller underbevisstheten, og fortrenger alt som måtte være igjen av det vi ikke orker å tenke på.
Om alkohol ikke hadde den sosiale status stoffet har opparbeidet seg gjennom århundreder, om ikke lenger, ville det ha blitt forbudt på timen – hvis det hadde blitt vurdert etter de samme kriterier som andre giftstoffer vi eksponeres for. Etanol er et av de mest giftigste og farligste stoffene vi heller i oss av egen fri vilje – og mange langt mindre farlige substanser fyller forbudslistene.

Som tidligere verneombud vet jeg at alkohol er klassifisert sammen med tynnere og malingsfjernere, som lynol og terpentin – med samme type kjemiske egenskaper, og identiske skadevirkninger på hjernen og resten av kroppen. Den eneste forskjellen er tidsperspektivet på hvor hurtig skadene utvikler seg. Sånn sett er det i prinsippet ikke stor forskjell på å sniffe lynol og å drikke alkohol.
Sniffing er det totale lavstatus – mens det å nyte en bedre rødvin er kultur. Et sånt bilde kan være morsomt å ty til – men det er liten tvil om at vin, og særlig den røde, er blitt en slags "hellig ku". Et image som noen av en eller flere grunner har klart å prente inn i vår bevissthet. Om noen form for alkohol fortjener betegnelsen kultur må det i såfall være øl – vin er kultus, som dyrkes i en engere krets av ønologer, gourmeter, feinschmeckere og helt vanlig snobb – eller de som vil være det, ved å etterape noe de har sett på tv eller i et magasin. Det er ikke vanskelig å gjøre seg interessant i forhold til vin; hold glasset i stetten, lukt, slurp, gjør noen grimaser med munnen og påstå at det smaker kork – og voila, du er salonfähig!
Dessuten skal vin – og igjen, den røde spesielt – i moderate mengder, frembringe god helse, og et langt liv. Kan hende det – men for meg er denne væsken ikke stort mer enn et lumskt giftstoff "pakket inn i" druesaft - som man blir mer eller mindre susete i hodet av. Slik det ofte er innen vitenskapen – den ene dagen publiseres sannheter, som neste dag motstrides. Om det er slik at disse druene har slik en helsebringende virkning – som jeg selv også er overbevist om at de har – hvorfor ikke bare drikke dem presset slik de er? Nei, det må være alkohol med – hevder forskere, som like godt kan være kjøpt og betalt av vinprodusentene.
Jeg har heller aldri skjønt vitsen med å forstyrre smaksløkene ved å drikke alkohol til mat. At symbiosen mellom mat og vin har fått et nesten (?)vitenskapelig tilsnitt er bare et triks som gourmet-kokker har funnet på som en unnskyldning for å sveive rundt med gryter og kar og samtidig være på en snurr. Noe som historisk sett trolig har vært bakgrunnen for at de edle dråper har havnet i maten i utgangspunktet – da som en arbeidsulykke.
Hadde det ikke vært for alkoholens bedøvende og avslappende virkning ville vinen ikke hatt annen status en vanlig druesaft. Ikke en kjeft hadde giddet å skrive lærde intrikate volumer om dette skvipet - krydret med franske gloser.
Selv om det er blitt ulovelig å reklamere for alkoholholdige drikkevarer har vin, av overnevnte grunner, klart å oppnå en særstilling som ikke er andre lignende produkter forundt. Vin kan omtales i diverse media med bilde og produktnavn – men det kalles da informasjon. Ikke reklame. Ikke minst i VG.

Dette bildet er trykt i VG – og er informasjon – ikke reklame, og dermed lovlig.
Hvorfor kan det ikke informeres tilsvarende om tobakk? Eller hvorfor trykkes det ikke advarsler på flasker med alkoholholdig innhold, slik som på røykpakker? "Røyking dreper" – står det, noe som er en tøying av sannheten. Det burde ha stått: "Røyking kan drepe", i såfall.

Dette er informasjon – ikke reklame, og dermed lovlig. I følge enkel logikk.
Hvorfor blir vi forskånet fra å lese: "Alkohol kan drepe"? "Alkohol kan skade fosteret – gi hjerneskade – skrumplever – kreft – gjøre deg til en høyrøstet aggressiv kranglefant av en idiot som lager kvalm i drosjekøer, banker kona, lager uhygge for barna og splitter hjem og familie – kan gjøre at du kjører i fylla og skader eller dreper deg selv og/eller andre – gjør at du havner i fengsel, og i siste fase ender i dilirium med blålys til nærmeste sykehus eller kirkegård?" Hvorfor har vin, og særlig den røde, blitt slik en "hellig ku"?


39 kommentarer In " VIN – HELLIGE KUER – OG LYSERØDE ELEFANTER "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 7th 2006 at 11:19 am
Bra innlegg. Jeg er helt enig, mye dobberltmoral rundt det med alkohol, og de unge blir de største offere for dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 7th 2006 at 5:04 pm
Ja, det er helt klart den værste siden ved det.
Ungdommen lar seg besnære – og klarer ikke som de mer voksne å skille på hva som er hva — det er i grunn ganske trists.
I det hele tatt synes jeg det er så mye dobbeltmoral ute og går i forhold til dette med alkohol at jeg faktisk er tilbøylig til å gå inn for legalisering av cannabis – under tvil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 8th 2006 at 3:04 am
Legaliser cannabis! – Alkohol er noe dritt, noe av det værste som finnes!
Hvor mye dritt skaper ikke det i samfunnet? Hvor mye problemer lager de som røyker en tjall? Ikke skader det samfunnet heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 8th 2006 at 3:21 am
Poenget var ikke å promotere legalisering av cannabis, men snarere å sette søkelyset på dobbeltmoralen angående hvilke måte vi velger å sette fokus på ting som er relatert til alkohol.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 9th 2006 at 1:55 am
En annen ting jeg bare må understreke er at det hele jo var ment humoristisk, med et skrått blikk på disse tingene.
Selv både røyker og drikker jeg – og er ikke en av de som pleier å spytte i glasset heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 8:19 am
“Jeg har heller aldri skjønt vitsen med å forstyrre smaksløkene ved å drikke alkohol til mat.” AMEN! Er så hjertens enig der:)
Blir dessuten så vanvittig dårlig i magen av vin, at jeg kan sitte på dass i evigheter dagene derpå:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 8:35 am
Som forhendværende verneombud og likestille alkohol med tynnere og terpentin, forstår man jo betydningen av forhendværende.
Hvis du ikke får til å holde vinglasset i stetten, men på klomsete vis prøver å snurre glasset så innholdet treffer naboen eller ender opp i nesa, kan jeg forstå at du ikke liker “rødvinsnobber” (du kan til nød godta hvitvin da du ikke ser resultatet av din søling så godt).
Har du prøvd å drikke druesaft til en bedre rett? Hvis du foretrekker det til vin, synes jeg bare du skal fortsette med det klisset jeg. Det er ditt valg. Vi dobbelmoralister og vinsnobber vi tåler den beskrivelsen og nyter det.
Na’strovia til deg (det vil du trenge til alt det sukkervannet)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2006 at 7:02 am
#6 Nunzio
Ja, ikke sant? Det er noe dritt –
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2006 at 7:08 am
#7 Breiflabben
Kanskje du skulle heller prøve å sniffe stoffet enn å drikke det.
(Første gang jeg har vært så “nærme” en dobbeltmoraliserende vinsnobb – kjenner jeg får hjertebank—-) :0
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2006 at 7:17 am
#9 Vi vinsnobber både sniffer og drikker i den nevnte rekkefølge.
Dette er da viden kjent over alle landegrenser. Selv bønderne (ja og vinbonden) utfører denne handling, er det blivet meg fortalt.
Cheerio og tudde-lutt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2006 at 7:37 am
Shit — der kan du se…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 4th 2006 at 2:46 pm
Hola.
Vin har en aura av upper class og stiff upper lip. Merkelig nok, siden man i Provence kan kjøpe den beste rosèvinen i Verden på 5 litersdunker for 55 kroner.
Ettersom vinen er overklassens valg gjelder andre regler for vinen enn for ølet. Proletarer foretrekker som kjent øl, øl, og mere øl……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 5th 2006 at 8:13 am
#12 ElGringo7
Det går visst på dunken for franske vinbønder nå – produksjonen begynner å dale p.g.a mindre etterspørsel – så de har begynt å bøffe den opp, noe som ikke har gjordt saken bedre. Særlig etter det ble avslørt.
Det er mulig at folk har begynt å gjennomskue vin-kultus-bløffen og begynt å drikke noe annet.
Øl kanskje.
Eller rett og slett aqua uten vita – noe som egentlig høres ut som en selvmotsigelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 5th 2006 at 9:59 am
Så foresten en reportasje fra en bar der de hadde begynt å servere alkohol ved å innhalere det – altså sniffe.
Det er mulig det var en morsomere måte å bli full på – men det så ganske døvt ut der alle satt med noe som lignet på gassmasker.
Og det kunne da ikke være særlig konversasjonsfremmende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 8th 2006 at 9:05 am
Lagt til:
Borat: Guide to winetasting.
En kjempevittig video med Borat om vinsmaking.
Den perfekte illustrasjon til innlegget.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 8th 2006 at 3:55 pm
Jepp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 8th 2006 at 6:33 pm
Khap phom; chok dee!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 4:29 pm
Godt innlegg. Dokumenterte fakta om alkoholens skadevirkninger burde være mer enn nok til å vekke folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 7:30 am
# 18 mentoreda
Dokumenterte fakta om alkoholens skadevirkninger BURDE være mer enn nok til å vekke folk.
Men det er tydelig at det ikke er så enkelt.
Det at alkoholen har fått en slik innarbeidet status blant folk flest gjør nok at skadevirkningene bli tonet ned i folks bevissthet.
Jeg har da selv fått min tilmålte dose – og vel så det. Og selv om jeg har det langt bedre med meg selv når jeg ikke drikker alkohol, og dermed unngår det så langt som mulig, vil jeg fortsatt ikke kalle meg avholdsmann.
Det jeg prøver å imøtegå er all den dobbeltmoral og idioti som er knyttet til forholdene rundt alkohol – og det vanvittige misbruket i en del ungdomsmiljøer (og voksne miljøer) + den generelle vulgariteten og fordummingsprosessen som dette også fører med seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 9:43 am
Skååååål – he he
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2006 at 9:45 am
Ja, det er jo også en måte å si det på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2007 at 7:28 pm
Dette innlegget tåler å bli pimpet en runde til. Pimp ikke for mye sprit, bare.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2007 at 2:42 am
Pimp MyBlogg …. eller hype… hoooooor..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 16th 2007 at 11:41 am
VGB-pimp? Nytt uttrykk?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 12:23 am
Eller VG-bimp.
Lettere å uttale.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 12:36 am
Vin har ikke og vil aldri få den samme kulturelle referansen i norge som resten av europa. Og at 2-4dl rød vin om dagen har kunn helse frembrinngende egenskaper er det ingen tvil om (som erfaring fra medisinstudie vet jeg det, siden du bruker din stilling som verneombud bruker jeg min). At det å drikke moderate mengder alkohol ikke fører med seg problemer er og vell kjent. Men nøkkelordet er moderasjon.
Og om du ikke tror at vin kan hjelpe ett måltid eller at det å drikke et glass rød/hvit/rose vin kan være like godt som å kysse en vakker kvinne. Så har ikke du fått rikitg vin (eller så har ikke jeg kysset rikig kvinne).
Alkohol og smaks fremhving. Og spesielt da smakstoffene i den fermenterte drue saften er en fsiologisisk og biokjemisk prosses. Akkuratt som salt og pepper gjør maten bedre.
Og til slutt druejuice kontra vin. Sorry juicen gir ikke en brøkdel av helse efektene.
Fermentert druejuice, spesielt den røde. Er blitt en hellig ku grunnet dens mange godt beviste helse frembringende efekter og dens lange historie i europa.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 12:41 am
Ville bare si noe me jeg
Spriten er stort sett det som skader folk, da spesielt sprit som er så billig at man ikke får kjøpt det i norge….
#10Breiflabben å ja da.. Slev vin bønnene gjør det. Og Ungarske studenter, ungarske pensjonister, ungarske småbarnsmødre, ungarske foretningsmenn
og kroatiske bakere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 12:06 pm
#26 Trist 1
Rødvin inneholder flavinoider og antioksydanter, som har en helsebringende effekt – og det er selvfølgelig disse stoffene og ikke alkoholen som er gunstige.
Om den spesielle gjæringsprosessen gjør at rødvin er bedre enn druejuice har jeg ikke faktiske kunnskaper om – men det finnes andre vel så gode måter å få i seg disse helsebringene stoffene på enn gjennom å drikke rødvin.
Det har vel du som medikus gode kunnskaper om.
Når du nevner at vin ikke vil få samme status her i landet som i resten av Europa er det En god nyhet, og En dårlig.
Om en sammenligner med Frankrike er den
dårlige at et meget moderat forbruk av rødvin kan ha en helsefrembringende effekt – noe som har vært med på å øke livslengden til franske kvinner (i tillegg til en generell “middelhavs-diett”) siden de har et moderat forbruk av vin.
Blant franskmenn, og menn spesielt, har forekomstene av skrumplever og leverkreft vært skyhøye – som resultat av daglig vindrikking.
Det er den gode nyheten for oss nordmenn – som slipper unna denne statistikken.
Dette sier meg samtidig at oppfordringen om moderasjon er ganske meningsløs når det gjelder nærkontakt med et farlig giftstoff, som jo alkohol er.
Det blir jo meningsløst å snakke om moderasjon når det gjelder eksponering av kreftmremkallende stoffer, løsemiddler, asbest og andre ting som er helseskadelig.
I den sammenhengen ville en aldri ha ordlagt seg slik.
For meg har det liten betydning at det finnes helsefrembringende stoffer i alkohol så lenge alkoholen i seg selv er et farlig giftstoff.
All statistikk og forskning viser at alkohol, i det store og hele er et stort samfunnsmessig onde – sosialmedisinsk, der de negative effektene langt overskygger de positive.
Dette er det vanskelig å komme unna.
Når det gjelder å kysse kvinner er jeg mer i denne possisjonen; “…she pressed my thigh, and death smiled…” – for å si det med Jim Morrison.
Jeg kjøper ikke noen argumentasjon i forhold til å absolutt skulle drikke vin til mat. Vann er best, fordi det er helt nøytralt – punktum.
Ikke for det – bevaremegvel – jeg har da fått min dose av det våte – men det jeg er ute etter å pønke alt som smaker av dobbeltmoral rundt alkoholen, myter og tull og tøys.
Men jeg prøver jo å gjøre det med et glimt i øyet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 12:18 pm
#28 Jeg liker det du har skrevet veldig godt. Det er vel derfor jeg gidder å komentere. Normalt skyr jeg avholdsfolk som de skyr (alkoholen og sikkert meg).
Det som gjør at rødvin er sunnere enn druejuice er faktisk at alkoholen fasiliserer (kan en si det? sovet lite og hatt eksamen i dag, hjelper med opptaket av) opptaket av flavinoider og antioksydanter. I tillegg så er alkoholen i seg selv helsebringende. Senker blodtrykk blant annet.
Det er nok studier som viser at de som drikke moderate mengder alkohol (2dl rødvin om dagen for kvinner og 2-4dl om dagen for menn) er sunnere enn avholds folk. Du må huske på at alt i vi putter i oss er farlig i forstore mengder. Selv enkelte vitaminer er utrolig farlige ved over inntak.
Og stort sett alle medisiner du tar er rett ved dødlige. Grunnen til at du ikke hører om moderasjon angående løsemidler, er fordi selv i små mengder er de skadlige.
Det er ikke alkohol. Du nevnte frankriket (the french parradox). Kostholdet de har er faktisk ikke spesielt sundt. Men balndingen av maten, oljen og vinen gjør det sundt.
Og som jeg sa før. Det er den harde alkoholen som gir lever problemene i størst grad, men selvfølgelig hjelper det på med litt vin om dagen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 12:27 pm
Ps genial borat. Det er en av de bedre jeg har sett…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 12:29 pm
#29 Trist1
Du har sikkert mye rett i det du hevder – men jeg er ikke sikker på at alle studier angående alkohol er like entydige.
Vel, når det gjelder overhyppighet av leverskader i Frankrike kommer de – eller i allefall gjorde de det inntil nylig – av et høyt daglig inntak av vin.
Det er greit med moderasjon og måtehold, men om en ser på statistikken over det generelle forbruket av alkohol i det norske samfunnet, er det ikke mye positivt å tolke ut av det – og DET synes for meg som det avgjørende for hvordan vi burde forholde oss til forbruket av alkohol.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 12:35 pm
#31 ingen ting innefor medisin er entydig. Men man føller det flest har kommet frem til og som flest tar som fornuftig.
Jeg er bare en optimist og håper på å forandre mennesker.. Slik at vi alle blir flinkere til å ta vare på oss selv.
Hmm.. Tror jeg skal ta meg en røyk. Da får jeg litt frisk luft.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2007 at 12:56 pm
#32 Trist1
Har nettopp vært og tatt meg en røyk selv.:)
Du kan nok ha rett i at ikke alt er entydig innen forskning og medisin.
Mange forskningsresultater har senere blitt tilbakevist i ettertid – og det ville ha vært ganske enestående om alkohol skulle være det eneste giftstoffet som kan skilte med å være “godartet”, om dog i moderate mengder.
Hva som er moderate mengder kan også være høyst individuelt, og temmelig mange vil nok ballansere hårfint i forhold til en slik definisjon.
For egen del ser jeg det som en kalkulert risk å bruke alkohol, selv om jeg er ganske sikker på at det lave forbruket jeg har for tiden er særlig skadelig.
Det som er sikkert er at jeg ikke drikker alkohol fordi jeg tror det er spesielt sunt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2007 at 4:49 pm
Alkoholens nytteverdi er omvendt proporsjonal med nytelsen.
Sånn ER det bare.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2007 at 6:29 pm
#34
He, he – det har du helt rett i, El…Godt sagt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2007 at 1:01 pm
Egentlig tror jeg Krf`s kamp mot “Jävullens eldvatn” er skikkelig dømt til nederlag.
Ingen som drikker hører på de som er avholds. Og de hører ikke på alkoholikkere heller.
Måteholdsdrikkere
finner det bare relevant å diskutere med andre måteholdsdrikkere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2007 at 5:45 pm
#36 ElGringo
Du har rett igjen – og dette kan være et problem.
Ikke at du har rett, men at bare “likemenn” klarer å diskutere – da er det ikke sikkert det blir noen fornuftig diskusjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 3rd 2007 at 5:48 pm
Overført til narkotika-debatten gir jo ikke denne logikken grunn til begeistring.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 4th 2007 at 3:16 pm
#38
Det er sant – det er vel kanskje også derfor en holder på en rigid tankemåte, siden de involverte fagmiljøene må kjøre sine kjepphester to the bitter end.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende